Tilbake
Hilde Kjøs

MORO med film

Hvor mange ulike filmer er det mulig å lage ut av 30 bilder? Hvor mange ord kan man lage ut av bokstavene i ordet MORO? 

MORO er et kreativt og lek-basert undervisningsopplegg der elevene i mindre grupper skal løse oppgaver som resulterer i en liten "film" som de fremfører på slutten av timen, ved hjelp av bilder, musikk og projektor. På en enkel og praktisk måte får elevene en mer konkret forståelse av historieformidling i film, og hvordan ulik sammensetning av bilder og lyd gir svært ulike historier og budskap. Små variasjoner kan endre historien fullstendig. Elevene får de ferdige filmene til senere bruk hvis det er ønsket. 

Undervisningsopplegget/Metode:

Vi legger vekt på fire S-ord som er viktige i filmproduksjon: Sjanger, Synopsis, Storyboard og ikke minst Samarbeid. 
Klassen blir delt inn i grupper på 4-6 elever. Alle gruppene får utdelt de samme 30 billedkortene og ulike filmsjangere. I fellesskap skal elevene velge ut 10-15 bilder som forteller en historie med utgangspunkt i tildelt filmsjanger. Her er det viktig å finne ut hvem filmen/ det handler om, når og hvor det skjer, og hva det er som skjer. (Målet er å vise hvor mange forskjellige filmer barna kan lage ved å bruke det samme materialet på ulike måter, og slik tilegne seg en forståelse av dramaturgi i historiefortelling.)

Vi går rundt og veileder gruppene, gir innspill og råd i forhold til oppbygging av historien og betydningen av rekkefølgen på bildene. Her kan det være fint at lærerne deltar og veileder gruppene sammen med oss.

Når elevene er ferdig med sin ”film” legger kursholderne inn hver gruppes utvalgte billedrekke på data, med musikk til som passer tildelt sjanger. 

Så er det tid for filmpremierer! Elevene kommer opp gruppevis og forteller om hvordan de har tenkt historien. 
Til slutt evalueres gruppenes arbeid og alle oppfordres til å komme med konstruktiv kritikk av egne og andres ferdige filmer/historier. 

Elevenes faglige utbytte av prosjektet:

• Skape entusiasme og fortellerglede!
• Inspirasjon til lek og læring ved hjelp og bilder og lyd
• Vise hvor uendelig mange historier som kan skapes med utgangspunkt i de samme bildene.  
• Lære om enkle begreper innen film som sjanger (thriller, romantikk, drama, komedie og action), storyboard, synopsis, manus og ulike virkemidler i film. 
• Undervisningsopplegget er spesielt relevant i forhold til norskfaget og sammensatte tekster. 
• Se hvor viktig musikk og billedrekkefølge er for opplevelsen av filmen 
• Samarbeid innenfor grupper.
• Selv få mulighet til å lage små filmer med musikk til 

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Asker kommune

Om kunstner / utøver / gruppe

Undervisningsopplegget vil bli gjennomført av filmskaperne Hilde K. Kjøs og Karoline Grindaker, som har lagd de prisbelønte dokumentarfilmene ”Lykkens Grøde” 2008 og “Sju kammers – frontsøstrene” 2011. De turnerer nå med undervisningsopplegget « M O R O» for 3 til 5 trinn i Oslo Finnmark og har fått veldig fine tilbakemeldinger både fra elver og lærere. De har også tidligere turnert mye i Akershus, Oppland, Hedmark og Finnmark.   
Fra tidligere har begge erfaring fra Dks med visningen av dokumentaren «Lykkens grøde» for Dks i Oppland og Hedmark høsten 2008.  

Hilde K Kjøs jobber som fotograf og regissør i Norge. I 1998 avsluttet hun sin BA (Hons) grad i Photography & Imaging ved Manchester Metropolitan University. Senere studert Kunsthistorie ved Universitetet i Oslo.   
Karoline Grindaker jobber som regissør i Norge. Sommeren 2002 avsluttet hun sin BA (Hons) grad i film- og videoproduksjon ved Surrey Institute of Art & design. Fra før har hun en cand.mag. grad i psykologi og sosiologi fra universitetet i Oslo. 

Publikumskommentarer