Tilbake

Hanna & Heinz

En sterk og morsom forestilling, basert på historien om Hanna Mothes som var født og oppvokst i Hedmark, og som mistet sitt norske statsborgerskap fordi hun giftet seg med en tysk soldat under andre verdenskrig.

Forestillingen er laget med utgangspunkt i historien om Hanna Mothes, en ung norsk kvinne som giftet seg med en tysk soldat under andre verdenskrig. Etter krigen ble hun som tusenvis av andre norske kvinner i samme situasjon sent ut av landet med tvang, og fratatt sitt norske statsborgerskap. Med utgangspunkt i denne sanne historien har NIE laget en forestilling fylt av musikk, humor og livskraft.

Dette er en fortelling om overlevelse, kjærlighet, tap av identitet og håp.

Forestillingen handler om hvordan menneskets identitet påvirkes når man ikke kan besøke det geografiske område denne identiteten er knyttet til. Det er også en forestilling om det å kjempe for rettferdighet, og om hvor mye det er verdt å tåle for den ene og store kjærligheten. Det finnes ingen land i Europa som straffet sine krigsbruder så hardt som Norge. Historien om Hanna og Heinz er historien om en kvinne som aldri ga opp fordi hun var født i Norge, og derfor mente hun hadde rett til å komme hjem. Det tok nesten 60 år. Hennes store kjærlighet var død, og man kunne reise som man ville uten pass i hele Europa før hun kunne få tilbake sitt norske pass.

Lærerveiledning

Skolene knytter ofte besøk av forestillingen til undervisningen om tema. Men det er ikke forutsetning. Elevene trenger ikke noe spesiell forberedelse før de kommer. Det kan være fint å ha litt tid i etterkanten av forestillingen til en diskusjon om tema mellom lærere og elever.

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Asker kommune

Om kunstner / utøver / gruppe

Om NIE Teater:
NIE Teater har nylig flyttet tilbake til Asker og arbeider nå med å etablere seg i regionen. Kompaniet har allerede et tett samarbeid med Asker kommune, og opplever at det er naturlig å opprette en tett dialog også med Bærum kommune.

”NIE er et eksepsjonelt og annerledes kompani som turnerer i Norge, og verden rundt” skrev Stuttgarter Nachrichten for noen år tilbake. Dette utsagnet har nesten blitt synonymt med oss, både for oss, og for våre samarbeidspartnere. Vi opplever jo oss selv som både annerledes og utenom det vanlige. I årevis har vi tøyd og bøyd presentasjonskonteksten i forhold til våre estetiske konsepter, og vi har hatt herlige øyeblikk på veien i Norge og verden rundt. Vi har gjennom de siste årene drevet et vekselbruk mellom turneer i DKS, turneer internasjonalt og samproduksjoner med institusjoner, med et sterkt fokus på barn og unge.

NIE har vunnet en rekke priser for sitt arbeid, og produksjonene er blitt presentert i 36 land verden over. NIE har alltid hatt et sterkt fokus på lokal forankring, og har gjennom årene blitt presentert på Broadway en uke og på en barneskole i Norge uken etter. Det har vært en bevisst strategi at produksjonene skal kunne veksle mellom store og små arenaer.

Presse: ”En lenestol, en gardintrapp, et badekar, en tom billedramme og noen kostymer. Noe fra Babel, noe fra Singer, noe fra sentraleuropeisk cafestemning, noe fra 70- tallets studentteater, barbeinte utøvere fra forrige århundrets Avant garde, musikk fra tidenes morgen. Uløselig tragedie, og historier om menneskeheten som stadig utsettes for nye påkjenninger. NIEs teaterproduksjonerer paneuropeiske, og har samtidig dype lokale røtter. Dette er en teatermodell som det moderne Europa trenger. Et teater hvor publikumskontakten er umiddelbar, og med autentiske tema.” - Nina Vangeli. Hospodarske Noviny. CZ HELDER DEPLOIGE Født i 1977 i Gent, Belgia. Studerte Eastern European Languages and Cultures (Ghent University). Autodidact musikker, mulsti-instrumentalist, komponist og skuespiller. Samarbeider med NIE i flere år og er blant annet en av skuespillere, komponist og musikker i NIEs forestilling Minnenes Museum. HANNE GJERSTAD Født i 1978 i Bergen. Studerte på GITIS Scandinavia, Århus 2001-04. Har jobbet som skuespiller i flere norske teatere samt på tv og radio.
Regi: KJELL MOBERG
Scenografi: KATJA FREDERIKSEN

Publikumskommentarer