Tilbake
Ragnhild Tveitan
Ragnhild Tveitan

Ritam - ரிதம் - ритам

I konserten RITAM møter vi Jovan, Stephane og Bojan som møttes i verdensmetropolen Paris. Bojan og Jovan er begge fra Serbia men bor i Frankrike og Norge. Stephane er Tamil men bor i Frankrike. 

Ritam er det samme ordet på serbisk som på tamilsk og betyr rytme på norsk. Og akkurat som språk er ulike, er også musikken ulik og bærer preg av der Jovan, Bojan, og Stephane har sine røtter.

Gjennom dette musikalske møte, berører konserten temaer som demokrati og migrasjon og hvordan vi uproblematisk kan kommunisere med ulikt språk og ulike musikalske røtter. 

"Å få inn ulike kulturer fra andre land i DKS, vil bidra til at barn og unge enda bedre forstår hvilket multikulturelt samfunn vi lever i. Dette er viktig å ta tak i da de enda er unga, her skal det jo være plass til alle". Marius Ekhagen, Ungdomsrådet i Kulturtanken 

Les mer om Ungdomsrådet i Kulturtanken


Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Buskerud fylkeskommune
  • Produsent: Nina Cecilie Dahl (DKS VIKEN) og Ragnhild Vreim Tveitan (DKS VIKEN)
  • Idé/opplegg: Nina Cecilie Dahl (DKS VIKEN) og Ragnhild Vreim Tveitan (DKS VIKEN)

Om kunstner / utøver / gruppe

Jovan Pavlovic er født i Beograd i Serbia. Han kom til Norge for å studere klassisk musikk med spesialisering i romani-musikk fra Balkan og Øst-Europa ved konservatioret i Trondheim (NTNU) i 1995. Han er nå komponist og en av Norges mest ettertraktede profesjonelle trekkspillere.

Gjennom hele sin karriere, har Jovan jobbet aktivt med å med å utvikle musikalske relasjoner og utvekslinger mellom Norge, Palestina og Balkanlandene. For dette arbeidet ble Jovan ble utnevnt  til "Årets fylkeskunster" i 2010 i Sør-Trøndelag. 

I 2017 gav Jovan ut sin første solo almum - "Refleks" - med Jovan Pavlovic Trio. Jovan komponerer også musikk for  teater og hans teateroppstettning Påfuglen ble nominert til årets oppsettning i Norge. Den ble satt opp på det prestisjetunge Det Norske Teateret i Oslo.

Stéphane Edouard sin famlie er opprinnelig fra Puducherry i Sør-India men han ble født i Frankrike. Bollywood hits fra 1970-80 var stor del av hans sin barndom samtidig med karnatisk og hindustansk musikken fra India. Indisk musikk er hans primære kilde til inspirasjon da Stephane Edouard begynte å tromme i en alder av 7 år. Som tenåring oppdaget han rock og jazz og gjennom denne musikken begynnte han å spille trommesett da han var 12 år.

Stéphane er selvlært og inspireres av de ulike tradisjonene han møter, bl.a jazz, kubansk og afrikansk musikk. Stéphane har dermed utviklet sin egen perkusjonsstil som gjenspeiler av denne kosmopolistiske og nyskjerrige musikeren.  

Bojan Zulfikarparsic er en prisbelønte pianist ble født i tidligere Jugoslavia i 1968. Bojan Z (for Zulfikarpasic) vokste opp i et miljø der musikk var en utbredt, daglig aktivitet. Etter å ha begynt på klassisk piano i en alder av 5 år befant han seg i rockescenen i Beograd som ung, skaffet et stipend i en alder av 18 år for å studere jazz med Clare Fischer i USA, for å bli tildelt Beste unge jazzmusiker i Jugoslavia noen år senere.

I en alder av 20 år forlot han hjembyen og slo seg ned i Paris, hvor han etablerte seg som et uunngåelig element i den franske jazzscenen. Mer enn to tiår senere har han en imponerende plate til navnet sitt. Bortsett fra å være en mye etterspurt sideman, og samarbeide med fremragende navn som Henri Texier, Michel Portal og Julien Lourau, har Bojan Z laget åtte album under sitt eget navn. Seks av dem ble utgitt på Label Bleu, og dekket et bredt spekter av stiler og formasjoner. De tre første, to kvartettene og hans multietniske prosjekt Koreni, resulterte i Bojan´s status som pioneren som brakte innflytelser fra Balkan til jazz. De ble fulgt av hans suksessrike første soloalbum "Solobsession" og to trioalbum som han samarbeidet med moderne jazzgrenser fra den amerikanske scenen. Hans senere verk er gitt ut på Emarcy / Universal, blant annet hans anerkjente og prisbelønte andre piano-soloalbum med tittelen "Soul Shelter", utgitt i februar 2012, hvor han spiller både hans elskede Fazioli-piano og det tilpassede uklar Fender Rhodes, også kjent som 'xenofon', som ble et av hans varemerker.

Publikumskommentarer