Utforsk våre produksjoner og se hva som skjer!

Gå til skole

DKS - Asker

Asker kommune

Postadresse: Pb. 353, 1372 ASKER

Besøksadresse: Askerveien 19, 1372

Telefon: 66 76 81 00, 66 76 81 02

E-post:postmottak@asker.kommune.no

Kontaktperson: Ingeborg Anna Wergeland, 66 76 81 14, ingeborg.anna.wergeland@asker.kommune.no, Siri Forberg, 66768103, siri.forberg@asker.kommune.no

Antall produksjoner: 10

  • Alle

Anno 2050 Dystopi og håp (Scenisk fiksjon A/S)

Scenekunst, Trinn: 10
Hva skal vi overleve på nå? Konvensjonell matproduksjon er lammet, og butikkene er tomme for råvarer. Teknologi finnes ikke lenger. Kjøtt og fisk ble forbudt i fjor. Vi må overleve på det vi kan finne og sanke, som insekter, snegler, tang og tare, blomster, planter og røtter. Hva kan vi lage ut av en kongle? Hvordan smaker en melorm?
Dette er en «science fiction» forestilling om verdenssamfunnets kollaps, og hva vi skal spise i fremtiden. Elevene blir tatt med på en teaterreise inn i en forestilt fremtid der de blir presentert for alternative matretter.

Bienes historie - Direktestrøyming rett inn i klasserommet

Annet, Trinn: 8-10
Maja Lundes suksessroman, Bienes historie, har blitt musikal. Grunna koronasitusjonen, med få publikummarar i salen, har Det Norske Teatret valt å direktestrøyme enkelte framsyningar denne hausten, mellom anna ei dagframsyning. Det betyr at skolar i heile Noreg kan oppleve framsyninga samtidig!

Dato for direktestrøyming:Fredag 16. oktober kl. 11.00Først får elevane ein samtale mellom forfattar Maja Lunde og litteraturagent Annette Orre (35 minutt). Sjølve framsyninga startar kl. 12.00. Framsyninga varar i om lag 2 timar og 30 minutt, inkludert ein pause på 20 minutt. 

Dyr i fare

Visuell kunst, Trinn: 3
Dyrelivet på jorda er i fare! Vi mennesker har dessverre mye av skylden. Kunnskap er viktig i kampen for å bevare både dyr og natur. Derfor er sakprosa for barn om nettopp disse temaene mer aktuelt en noen gang. Line Renslebråten er både forfatter og illustratør(og tidligere ansatt i Askerskolen). I denne produksjonen kan elevene både lære å tegne dyr og få kunnskap om verdens dyreliv.

Forunderlige fortellinger med Sarah Camille

Annet, Trinn: 1
På loftet i sitt barndomshjem, i en støvete hylle, har Sarah funnet boken «Emerveilles» (Forunderlig). En bok full av eventyr og underlige fortellinger fra kriker og kroker på den karibiske øyen Martinique. Hun har plukket ut noen historier som hun vil fortelle. 
Med enkle ord og et billedlig språk inviteres barna inn i fortellingenes univers. Sarah forteller med poesi, rytme og sang, og dialogen med publikum er tilstede hele veien. 

Geitekillingen som kunne telle til ti

Annet, Trinn: 2
Alf Prøysens historie om ”Geitekillingen som kunne telle til ti” fortelles og illustreres musikalsk i denne produksjonen. Ulike dyr i historien får ulike musikalske uttrykk gjennom et stort spekter av instrumenter og sjangere.Nils Jansen spiller på ulike tverrfløyter, klarinetter og saxofoner.Espen Rud spiller på trommesett og perkusjon. Espen forteller historien om geitekillingen, - med diverse verbale og fornøyelige mimiske innspill fra Nils.              Konsertfortellingen med en kort innledning varer i snaut 40 min.

Ingeborg Arvola - Buffy By

Annet, Trinn: 5
Møt Buffy By, fattig jente i rike Oslo. Talentløs med ball, men naturtalent i slalåm, verdens tredje dyreste sport. Hvordan skal det gå? Klasse 6B på Refstad skole skal skrive selvbiografi. Buffy By vil helst skrive om slalåm – eller aller helst vil hun kjøre slalåm. På gratiskurset i vinterferien viser det seg at hun er et naturtalent! Bare så synd de ikke har penger til treningsavgift – eller ski eller staver eller klær eller noen ting, egentlig.Men Buffy By mister ikke motet av den grunn. Og hun har alltid en god idé eller tre.
I bøkene om Buffy skriver Ingeborg Arvola om sitt nærområde bydel Bjerke, nederst i Groruddalen i Oslo. Buffy går i 6 klasse på Refstad skole. På besøk i 5. klasse i Asker forteller Ingeborg Arvola om å skrive, om Buffy-bøkene, om fantasi, og kanskje det blir tid til en aldri så liten skriveoppgave?


Meg og kammeraten min

Musikk, Trinn: 4-6
Uimotståelig duo, med popteft, leken humor, alvor og avvæpnende sjarm.          
Skrevet om duoen Meg og kammeraten min: «Denne duoen er uimotståelig, der de kombinerer popteft, leken humor og reflektert alvor med sin musikalitet, inkluderende væremåte og avvæpnende sjarm. Orkesteret er som en eventyrverden av klanger, og akkurat her viser duoen og alle involverte hvorfor dette er blitt så utrolig vellykket. Alt er gjennomtenkt og skapt for at det skal låte best mulig, samtidig som overraskelsene står i kø."

Selvportrett uten ansikt

Visuell kunst, Trinn: 8
Selvportrett uten ansikt er et fotoverksted med fotokunstnerne Marie Sjøvold, Iselin Linstad Hauge og Nina Strand, hvor elevene lærer seg enkle fotografiske metoder og teknikker for å ta bedre bilder med mobilen. Elevene skal i løpet av fotoverkstedet lage en selvportrettserie bestående av tre ulike fotografier, som tilsammen skaper en større helhet og sier noe om hvem de er. Det vil gi dem kunnskap om hvordan fotografier kommuniserer seg i mellom og hvordan de kan velge sin historie ved å bruke bildesekvenser som metode. Selvportrettene skal tas uten at elevene viser sitt ansikt. Verkstedet vil fokusere på å vise skjønnhet på en annen måte enn det elevene omgir seg med i sosiale medier. Det vil utfordre elevene til å tenke på hvordan de kan vise hvem de er, uten å vise det mest opplagte: ansiktet. Sjøvold ønsker med det å utvide elevenes bevissthet med en alternativ estetikk som man ofte finner i kunsten. Fotografi er en svært viktig kommunikasjonsmøte for samtidens skoleungdom. Store deler av kommunikasjonen mellom ungdom skjer ikke gjennom ord og tekst, men gjennom fotografier. Elevene vil i dette verkstedet bevisstgjøres på og lære hvordan de kan kommunisere det de faktisk ønsker å si med fotografiene og hvordan fotografier kan leses og tolkes. I løpet av et 4 timers verksted fordelt over to uker, vil elevene få undervisning og praktiske oppgaver de skal løse. Verkstedet vil dermed fokusere på fotografi som noe fysisk og ikke bilder  på skjer, som elevene er mest vant med. Verkstedet ender opp i en klasseromsutstilling. Fotoverkstedet Selvportrett uten ansikt kan brukes som et tverrfaglig undervisningsopplegg mellom kunst og håndtverk, norsk og psykisk helse i prosjektperioden som går over 3 uker. 

Torrey Pines film

Film, Trinn: 9
Filmvisning og klassesamtale om psykisk helseTorrey Pines er en stop-motion animasjonsfilm basert på filmskaperens egen oppvekst i California i året 1992. Clyde Petersen vokser opp sammen med sin psykisk syke mor og kjederøykende bestemor. Når Clyde er 12 år legger moren ut på en hallusinerende bilferie gjennom USA, med Clyde på slep.Filmen er en morsom og fascinerende selvbiografisk oppvekstfortelling fra en generasjon oppvokst med MTV, Nintendo og Tetris. Her ligger ressursfilm for lærer, forfilm og filmen, alt kan lastes ned på forhånd. Passord: Asker
https://vimeo.com/showcase/7442148


Transporteringsdans (Martin Slaatto)

Scenekunst, Trinn: 7
“Opp-Ned”, “Snurreri” eller “Hoppsasa”?
Transporteringsdans (TD), er både dans og trening med et kunstperspektiv.

Med Transporteringsdans kan man utfordre det fysiske, bryte det konforme, og beskue hverdagen fra en litt annen vinkel. Transporteringsdans (TD) er et kortspill der hvert kort beskriver en bevegelse; flaksefly, gynge, åpne armer, opp-ned osv. Kortet som trekkes bestemmer hva slags bevegelser du skal gjøre, og flere kan kombineres. Er du heldig, får du kanskje hopps – en bevegelse du utfører ved lett og positiv sinnsstemning, eller skavank. Hva skjer om du trekker jokeren?
Uttrykksform
Tidspunkt
Åpne filter