Utforsk våre produksjoner og se hva som skjer!

Gå til skole

DKS - Asker

Asker kommune

Postadresse: Pb. 353, 1372 ASKER

Besøksadresse: Askerveien 19, 1372

Telefon: 66 76 81 00, 66 76 81 02

E-post:postmottak@asker.kommune.no

Kontaktperson: Ingeborg Anna Wergeland, 66 76 81 14, ingeborg.anna.wergeland@asker.kommune.no, Siri Forberg, 66768103, siri.forberg@asker.kommune.no

Antall produksjoner: 53

  • Alle
  • Barnehage
  • Grunnskole
  • VGS

Amina Sewali - Gjør det selv

Musikk, Trinn: 8-10
Amina Sewali er skuespiller, sanger, beatboxer, musiker og manusforfatter. Ikke minst er hun en uhyre dyktig musiker. Med en nydelig stemme.Hva om du blander for eksempel Mozart og Robyn i én og samme låt, med kun din egen stemme? Og så lager du rytmer med stemmen, beatboxing, som du legger oppå vokalen. Deretter spiller du inn en video hjemme og legger den ut på youtube. Hva skjer da? Velkommen til Amina Sewalis verden! Amina Sewalis one woman band består av Aminas vokal, Aminas beatboxing, ulike rytmer redigert sammen på Aminas lesebrett, spilt inn på Aminas soverom. Med stemmen, kreativiteten og en iPad har Amina sunget seg fra jenterommet til Slottet. I denne konserten viser Amina elevene at mye kan gjøres alene, med enkle midler akkurat der du er.Orkesteret hennes består av en computer, elektriske effekter og en gitar. Knut Sævik står for visuelle eksplosjoner via videoprojeksjon.Amina lærte seg å lage musikk hjemme på soverommet. Hun har laget en liste med fire videoer som inspirerer henne:1: African Woman Plays Guitar2: Lauryn Hill i filmen Sister Act 23: Bobby McFerrin - Ave Maria4: Beardyman @BBC Comedy Proms 2011, Royal Albert Hall​​​​​​​
________________________________________________Amina har medvirket i filmen 99 % Ærlig. Se traileren herAmina har sunget på Slottet, sendt på NRK. Se klippet herVil du lære å lage beats av Amina? Se her

AVLYST: Livet i det gamle Asker

Kulturarv, Trinn: 4
NB! Dette prosjektet ble i år avlyst grunnet smittevernhensyn. 
ARBEID OG LEK I BYGDA FOR 100 ÅR SIDEN Kl. 09.00   Trinnet kommer samlet til Asker Museum på Hvalstad.Kl. 09.00  – 10.00   Bli kjent med museet, hagen og noen av de gamle gjenstandene og Tilla, Otto, Hulda og Arne.Kl. 10.00 – 11.00  Praktiske aktiviteter som gir elevene innsikt i noen av gjøremålene som måtte gjøres på gården for 100 år siden. Aktivitet 1:  Husflid med spinning og vevingAktivitet 2:  Heimestell med lompebaking, grøtlaging og smørkinning.Aktivitet 3:  Spikking Aktivitet 4:  vannbæring og musikk Kl. 11.00 – 11.30  Matpause. Kl. 11.30 -  12.30  Praktiske aktiviteter fortsetterKl. 12.30 – 13.30  Frilek med hopping i høyet, hilse på hønene, gå på stylter, klatre på dyreskulpturene, leke med den gamle stigevognen (brannbilen), gråtass, tegne etc. Hva må gjøres på forhånd?Læreren bør lese noen av historiene til Otto Valstad høyt for elevene, samt at de øver seg på ”Smaa sporven gjeng i tunet” av Arne Garborg, ”Å, jeg strever så med mine små du” av Margrethe Munthe, ”Lua av” av M. Munthe og ”Alltid freidig når du går”. Sangene og historiene finner du i lærerveiledningen.Del klassen i 4 like store grupper på forhånd.Elevene må kle seg godt, og etter været, med varmt tøy, gode sko og eventuelt regntøy. Det meste av opplegget foregår ute. Det er veldig hyggelig om elevene klær seg i litt gammelsdagse klær, f.eks. sjal, skaut eller lue. -Kafé Gunhild selger blant annet is og elevene synes det er stas å kunne handle litt hvis det passer.Hva må medbringes:Elevenemå ta med matpakke.Læreren må ta med (dette gjelder for en elevgruppe på 60 elever og justeres etter elevantall) 4 kg godt kokte, skrelte og moste poteter, 2 kg hvetemel,  en pose med havregryn, lettkokte(evt. glutenfrie ved behov), 1 kg sukker, 2 kartonger kremfløte og et tomt og rent syltetøyglass med tett lokk. Ved allergier, gi museet beskjed minimum en dag på forhånd til: post@askermuseum.no eller tlf: 66790011

Bubble Jam a cloud performance (Rimini Protokoll)

Scenekunst, Trinn: 9
AVLYST INNTIL VIDERE
Who is on the other end of the internet?
How does an algorithm work?
Who, or what, is giving us directions?
And who, or what, is fake here?Bubble Jam turns the internet into a chamber theatre.
Bubble Jam is a game platform. Its servers connect test players (12 and up) via smartphones that they are supplied with. They follow the chat of developers, who are located elsewhere, and respond to their directions and questions to create a perfect round of Bubble Jam: What should it be about? Nightmares? Friends that you’ve never seen? Photos that suddenly emerge? About what “type” you are? Or about that fact that life goes on?
Bubble Jam measures the responses and determines from them who should discuss what with whom. Questions are derived from poll results about how to proceed: Who is playing? And whom is being played with?Using technology and elements that have been developed for the Rimini Protokoll Project “Dreaming Collectives. Tapping Sheep”, written by Daniel Wetzel and Ioanna Valsamidou  (Staatstheater Dresden and others, 2017).Concept and Direction: Daniel Wetzel                                                                                                                                                Written by: Nikolas Hanakoulas, Giorgos Panagiotakis, Daniel Wetzel                                                                                        Space: Dido Gkogkou                                                                                                                                                                              Light:Guy Stefanou                                                                                                                                                                                Software system design and implementation: Dimitris Trakas (ViRA)                                                                                    Graphics: Dimitris Trakas, Renia Papathanasiou (ViRA)                                                                                                                Sound design: Lambros Pigounis                                                                                                                                                      Assistant sound : Stefanos Siminelakis                                                                                                                          Dramaturgy Script coding: Andreas G. Andreou, Kostis Kapidakis                                                                                              Logo: Dido Gkogkou                                                                                                                                                                              Project coordinator: Nikos Voyatzis                                                                                                                                                        Assistant space design: Kristin Brechler                                                                                                                                                Assistant space: Iliana Kaladami                                                                                                                                                        Assistant sound: Stefanos Siminelakis                                                                                                                                              Consultant-psychologist: Florentia Bakomitrou                                                                                                                          Production management: Juliane Männel, Yalena Kleidara                                                                                                              Technical director: Martin Schwemin

Klangbein

Musikk, Trinn: 1-7
“Sint som en okse? Blid som ei lerke?
Har du hørt musikk som gjør deg gira,blid eller sur?
Musikk kan påvirke humøret vårt,
og dette vil “Klangbein” vise på konsertene sine...”Målet er å inspirere og utvide publikums syn på musikk, gjennom å fortelle historier med bruk av musikalske og visuelle elementer. Hverdagslige hendelser og følelser blir vist gjennom musikken. De to vennene Morten og Ole Jørn spiller improvisert musikk på forskjellige blåseinstrumenter. Duoen vil ta publikum med på en oppdagelsesreise i ulike stemninger. I tillegg vil de ha med seg lyder og rytmer som de har laget hjemme. De liker variasjon og dynamikk, og leker med både kjente og ukjente temaer. Publikum får ikke sitte stille, men blir involvert og skal også få dirigere deler av konserten - uten at utøverne kommer til å si noe. Hva skjer om musikerne ikke reagerer på tilrop, men kun på bevegelser?

NB! UTSATT: KALK 8. trinn

Kulturarv, Trinn: 8
NB! KALK-prosjektet i april/mai i regi av DKS Asker og Asker museum vil dessverre ikke kunne gjennomføres som planlagt grunnet nasjonale retningslinjer og pålegg som følge av korona-situasjonen. DKS Asker i er i dialog med Asker museum for å finne nye perioder for dette prosjektet, og vi vil i tillegg følge opp med skolene i forkant for å høre hvordan prosjektet eventuelt kan gjennomføres før eller etter sommeren.I løpet av en hel dag skal elevene lære om kalkstein og noen av steinens anvendelsesområder og betydning. Kalkstein er en naturlig ressurs i Asker og Bærum. Det har vært tatt ut kalk fra området i over 900 år. Kalk har vært en viktig næringsvei for begge bygdene. Dette bevises ved Bærum kommunevåpen som er en kalkovn.Når: Se turnèplan Hvor: Asker museum Påmeldingfrist: ingen påmelding - alle skoler har fått tildelt dag. Passer ikke dette, ber vi skolene bytte seg i mellom og gi beskjed til Asker DKS.Transport til og fra museet er den enkelte skole selv ansvarlig for.

Oslofjordmuseet

Kulturarv, Trinn: 6
Oslofjordmuseet åpnet fredag 7. juni 2013 etter noen hektiske måneder med utstillingsbygging. Museet har en stor samling av fritidsbåter, og båtutstillingen vil derfor stadig veksle, slik at flest mulig båter kan vist fram for publikum.

Museet har også andre utstillinger: "Fjord og friluft", Seglloftet og "En renere fjord". Den siste handler om kloakken fra Osloområdet, hva skjer med den. I "Fjord og friluft" finner du blant annet en robåtsimulator.Program Asker DKS (Inntil 56 elever, 2 klasser)Kl.0900 – 0930 (kan forskyves med tilsvarende forskyvning av avslutning)Foredrag om Anker og Jensen (Båtbyggerne i Vollen)Film fra regatta 1914Foredrag om polarskipet Maud og Roald Amundsens ekspedisjonKl.0930 – 0950Omvisning i utstillingene (Halvparten ute ved brygger, stranda)Kl.0950 – 1010Omvisning i utstillingene (Halvparten ute ved brygger, stranda)Kl.1010 – 1030FiredelingBygge StrikkbåtMuseumsquizKort intro om forurensing med påfølgende VeasfilmLunsjKl.1030 – 1050Firedeling fortsetter med bytterKl.1050 – 1110Firedeling fortsetter med bytterKl.1110 – 1130Firedeling fortsetter med bytterKl.1130 - 1150Avslutning med film fra ferielivet på Langåra 1953Program Asker DKS (Inntil 28 elever, 1 klasse)Kl.0900 – 0930 (kan forskyves med tilsvarende forskyvning av avslutning)Foredrag om Anker og Jensen (Båtbyggerne i Vollen)Film fra regatta 1914Foredrag om polarskipet Maud og Roald Amundsens ekspedisjonKl.0930 – 0950Omvisning i utstillingeneKl.0950 – 1010TredelingBygge StrikkbåtMuseumsquizKort intro om forurensing med påfølgende VeasfilmKl.1010 – 1030Tredeling fortsetter med bytterKl.1030 – 1050Tredeling fortsetter med bytterKl.1050 – 1100Avslutning med film fra ferielivet på Langåra 1953Lunsj kan legges inn mellom gruppebyttene etter avtale med tilsvarende forskyvning av avslutning.
I tillegg til det faste programmet:Liv og leven under vann Liv og leven under vann er en workshop med kunstneren Pippip Ferner på Oslofjordmuseet. Hun forteller og viser bilder fra alt det rare og fascinerende som befinner seg under vann. Alt fra bitte-bittesmå plankton til større arter. Mange av disse marine dyrene er truet på grunn av forurensing forårsaket av oss mennesker. Pippip Ferner har i sitt kunstneriske prosjekt fokus på livet i havet og plastsøppel, og under denne workshopen får elevene tegne “liv og leven” i havet og lage figurer av plastsøppel funnet på Askers mange strender.

Rocky-Verdens sterkeste hund

Litteratur, Trinn: 1-2
Da jeg var liten hadde jeg en hund. Rocky var bestekameraten min.Få ting i livet er så skjellsettende som barnets møte med et viktig kjæledyr.  Rocky, verdens sterkeste hund, er en solo-forestilling som med humor og varme forteller om den store rottweileren og den lille gutten. De to utforsker lekens og livets muligheter. Det er morsomt og spennende. Og gutten kommer nærmere seg selv den dagen Rocky dør og de to må ta farvel.Denne forestillingen tar på en unik måte utgangspunkt i et av de sterkeste båndene mange barn har til livet. Forholdet til et dyr. Fortellerens rolige nærvær gir stort rom for følelser og undring og viser at de enkle tingene, de historiene vi ikke trodde var så viktige former oss langt mer enn vi er klar over.Kjærligheten til dyrene og livet skinner i denne lille forestillingen. Dessuten lærer barna å synge! Erfaringen er lik overalt. Når fortellingen om Rocky er ferdig, tar barnas fortellinger over. De vil fortelle om sine egne erfaringer.«Rocky, verdens sterkeste hund» er en solo fortellerforestilling. 

Selvportrett uten ansikt

Visuell kunst, Trinn: 8
Selvportrett uten ansikt er et fotoverksted med fotokunstnerne Marie Sjøvold, Iselin Linstad Hauge og Nina Strand, hvor elevene lærer seg enkle fotografiske metoder og teknikker for å ta bedre bilder med mobilen. Elevene skal i løpet av fotoverkstedet lage en selvportrettserie bestående av tre ulike fotografier, som tilsammen skaper en større helhet og sier noe om hvem de er. Det vil gi dem kunnskap om hvordan fotografier kommuniserer seg i mellom og hvordan de kan velge sin historie ved å bruke bildesekvenser som metode. Selvportrettene skal tas uten at elevene viser sitt ansikt. Verkstedet vil fokusere på å vise skjønnhet på en annen måte enn det elevene omgir seg med i sosiale medier. Det vil utfordre elevene til å tenke på hvordan de kan vise hvem de er, uten å vise det mest opplagte: ansiktet. Sjøvold ønsker med det å utvide elevenes bevissthet med en alternativ estetikk som man ofte finner i kunsten. Fotografi er en svært viktig kommunikasjonsmøte for samtidens skoleungdom. Store deler av kommunikasjonen mellom ungdom skjer ikke gjennom ord og tekst, men gjennom fotografier. Elevene vil i dette verkstedet bevisstgjøres på og lære hvordan de kan kommunisere det de faktisk ønsker å si med fotografiene og hvordan fotografier kan leses og tolkes. I løpet av et 4 timers verksted fordelt over to uker, vil elevene få undervisning og praktiske oppgaver de skal løse. Verkstedet vil dermed fokusere på fotografi som noe fysisk og ikke bilder  på skjer, som elevene er mest vant med. Verkstedet ender opp i en klasseromsutstilling. Fotoverkstedet Selvportrett uten ansikt kan brukes som et tverrfaglig undervisningsopplegg mellom kunst og håndtverk, norsk og psykisk helse i prosjektperioden som går over 3 uker. 

The girl with the ugly face (Teaterkompaniet NIE)

Scenekunst, Trinn: 1-4
Lisa har lett for å bli sint. Når hun blir sint, så blir hun veldig sint. 
Hun har aldri slått noen, eller kastet stein på noen.
Men når hun blir sint så sier hun slemme ting. 
En dag sier hun så mange slemme ting, at alle de andre på skolen roper «Buuu, du er stygg i fjeset» Lisa går hjem og tenker at ingen forstår henne. Ikke de andre barna, ikke lærerne og heller ikke foreldrene. 
Dette er en forestilling om språk og sinne. Det er også en forestilling om vennskap, og om hvordan det er mulig å gjøre ting godt igjen når alt føles vondt.Den nye forestillingen til NIE (New International Encounters), bygger på intervjuer og verksteder med mer enn tusen barn i Norge, Kroatia og Storbritannia. The Girl with the Ugly Face handler om språk: hvordan språk forandrer vår oppfatning av verden rundt oss, hvordan verden rundt oss forandrer språk, og hvordan språk forandrer vår oppfatning av andre mennesker. Forestillingen handler også om å være seks år gammel og passe inn (eller ikke!), uansett hvor du er og hvilket språk du snakker.
Utøvere: Helder Deploige og Ingeborg Larsen 
Konsept og regi: Kjell Moberg 
Medregissør: Elisabet Topp
Scenografi og kostyme: Katja Ebbel Frederiksen
Komponist: Helder Deploige
Lysdesign: Jan Hons
Produsent: Iva Moberg/ Uta Guildhuis

Forestillingen er utviklet i samarbeid med Asker Kommune, og med støtte fra Norsk Kulturråd. 

To søstre og tolv måneder

Kunstarter i samspill, Trinn: 1-7
"Det var en gang en enke som hadde to døtre. Marfa var hennes egen datter, Marchinka var stedatteren hennes. Enken elsket Marfa, men hatet Marchinka, fordi hun var langt penere enn hennes egen datter.""De tolv måneder" er et russisk eventyr om ei jente som blir satt på mange harde prøvelser. Hver måned har sin egen skjønnhet, sin egen styrke og særegenhet. Kan de hjelpe henne?Med sin egen musikk inspirert av dette eventyret spiller Evelina syngende, dansende, knurrende, skremmende og malende med sitt trekkspill og sin stemme. Sammen med skuespiller Anette, som kun ved hjelp av sin egen stemme og kropp spiller alle rollene. 

We Come from Far, Far Away (Teaterkompaniet NIE)

Scenekunst, Trinn: 5-6
Inne i det store teltet er det et lite telt, og inne i det lille teltet er det en gutt. Han har reist langt. Han har stort sett reist alene. Han vil vise deg tingene han har med seg. Han vil også fortelle deg hvorfor han reiste, og veien han tok, men han kan ikke fortelle hvordan historien slutter…NIE har samarbeidet med Hvalstad transittmottak for mindreårige asylsøkere sidenhøsten 2015. De som bor der er hovedsakelig ungdommer i alderen 13 – 18 år som har kommet alene til Norge for å søke asyl. De fleste av de vi jobbet med var fra Afghanistan og Syria og de hadde reist hjemmefra og etter hvert med båt til Hellas og så Norge. Deres historier er vanskelige og utrolige. Som ungdommer flest er de fulle av energi, livskraft og håp for framtiden. I denne forestillingen forteller vi en av disse historiene enkelt og nært i en scenografisk ramme hvor publikum sitter inne i et telt, i et midlertidig hjem til en av mange på flukt.”Jeg hadde et telt som jeg kjøpte på et kjøpesenter i Hellas. Der var et skilt som jeg ikke kunne lese, hvor det sto € 75 med et kryss over. Ved siden av det var det skrevet med rød tusj €40. Tilbud! Jeg tok pengene mine og stilte meg i kø. Når jeg kom til kassen, ga jeg disse pengene til mannen og han la de i kassen. Så spurte han meg om noe og jeg smilte. Så begynte han å kjefte på meg. Han kjeftet og skrek så jeg tok opp telefonen min og begynte å filme ham…”Forestillingen varer 55 min, og etter forestillingen åpner vi for en samtale med publikum. På utsiden av det store teltet vil det vær en dagsaktuell utstilling om mindreårige flyktninger.We come from far, far away vant Heddapris i 2017 for beste forestilling for ungdom. Regi: Alex Byrne/Kjell MobergSkuespillerne: Robert Orr, Iva Moberg, Jean GoubertLysdesign: Šimon Kočí
Scenografi: Kateřina HouskováTilbakemeldinger:Hei! Vi vil gjerne gi tilbakemelding om at teaterstykket «We come from far far away» var utrolig bra, både når det gjelder innhold og uttrykk. Det var en så relevant historie som ble fortalt samtidig som det var lagt inn både humor og variasjon med musikk. Alle elevene koste seg, det var et stykke som virkelig fenget. NesøyaBåde 6. trinn og 7. trinn er over seg av begeistring, og ikke minst ungene ble bergtatt av oppsetningen og måten skuespillerne framførte et så alvorlig tema på. De beveget alle som var tilstede. For egen del må jeg si at det er lenge mellom hver gang jeg blir så direkte truffet av et teaterstykke. Arnestad.Jeg vil sende en mail for å si at dette var den beste og viktigste skoleforestillingen jeg har sett som lærer ila mine 12 år på Arnestad skole. Jeg var sammen med 7.klasse i dag og fikk se en meget sterk historie, fortalt på en gripende og forståelig måte. Den gjorde sterkt inntrykk på både voksne og barn! En stor takk til skuespillerne som levendegjorde en forferdelig vanskelig situasjon som berører flere mennesker enn vi kan forestille oss. Hei Iva Jeg ville bare hilse fra læreren som fulgte 6. trinn. Hun understreket at dette var den beste forestillingen som noen gang har kommet til oss. :-) Og i tillegg likte hun at temaet gled rett inn i samfunnsfagundervisninga. Jeg henger meg på rosen... Dere gav oss en stor opplevelse! Tusen takk! (Hvalstad skole)

(TILRETTELAGT) ALMIR OG PUFFENE

Musikk, Trinn: 1-VG3
Almir kommer til skolen med akkordeonet på ryggen og splitter ny egenkomponert musikk i hode og fingre - men ikke nok med det; han har med seg ti magiske puffer! Disse er utstyrt med lyselementer som trigges av musikken Almir spiller live og til et lysdesign. Slik blir puffene en visuell del av musikken. Puffene er utformet slik at barn fra 6-12 år kan sitte på dem mens Almir beveger seg rundt i rommet med musikken som vegviserALMIR OG PUFFENE  er en ordløs forestilling som handler om Almirs oppvekst i byen Tuzla i Bosnia under den Jugoslaviske borgerkrigen.  Her bodde han sammen med familien sin i en av byens blokkområder. ALMIR OG PUFFENE handler om denne oppveksten; en liten gutt med trekkspill som løp opp og ned trappene og inn dørene til venner og familie i blokkene der de bodde. Det var her han fikk sitt første trekkspill, det var her han lekte gjemsel,  men også her han måtte løpe i dekning for krigens stygge vesen. Almir gjenskaper lydene med trekkspillet sitt - opp og ned trapper, gjennom dører som knirker, mørke kjellere, spennende loft med trekkfulle lyder og barnelatter med store smil. Det er denne verdenen Almir tar oss med til. 

(TILRETTELAGT) HIPHOP

Visuell kunst, Trinn: 1-VG3
Vi ønsker med dette verkstedet å la elevene møte en viktig og ikke minst kreativ arena for dagens ungdomskultur. Hiphop kan ta ulike former, ikke bare dans, men musikk og tegning er også en sentral del av det å uttrykke seg.
Klasserommet transformeres og blir til en utradisjonell scene for en danseforestilling. Klassen deles i to (Inntil 10 per gruppe, 20 per verksted) – én gruppe tegner graffiti som projiseres mot scenen ved hjelp av overheads, og én gruppe setter sammen en dans basert på grunnleggende hiphop. Sammen med utøverne skaper elevene sitt eget uttrykk, og kanskje blir det en visning helt til slutt. Hvert verksted tilpasses elevene og blir kreativt og unikt!  


(TILRETTELAGT) KLOVN OG KLANG

Scenekunst, Trinn: 1-VG3
Ablegøyer og poesi

Klovn & Klang er en gledefylt lek mellom en sjarmerende Klovn og hennes rampete usynlige venn, Klang, som er lyden. I samspill med elevenes fantasi oppdager de en verden der alt kan skje. Forestillingen utfolder seg i og rundt en rød barneseng som blir sentrum for lek, gjemsel, fisketur, erting og dans.Med et tydelig kroppsspråk, foruten noen få enkle ord, gjør forestillingen forståelig for alle, uansett språk.
Produsert av Torgunn Produksjoner og Akershus TeaterIdé, konsept, skuespiller: Torgunn Wold
Regissør og tekniker: Paulo Serantes
Lyddesign: Terje EvensenBilde: Paulo Serantes


(TILRETTELAGT) KUNSTFYRET

Visuell kunst, Trinn: 8-VG3
Kreativt og spennende kunstverksted i Oslofjorden
Dette besøket på Steilene fyrstasjon gir elevene mulighet til å treffe billedkunstner og beboer Tony Jon Larsson. De får oppleve en stedsrelatert kunstutstilling med foto og maleri, og får innsikt i hvordan naturen og stedet preger Tonys kunst. Gjennom foredrag med foto og film fortelles øyas og fyrstasjonens historie.
Elevene får prøve å selv være kunstnere, og tolke hvordan de opplever og sanser øya, dyrelivet og naturen. Besøket har en åpen struktur, hvor dagen legges opp ut ifra elevenes interesse og forutsetninger. Elevene kan tegne, male eller lage små skulpturer av naturelementer som man finner på øya. På høsten kan de også bruke øya til å lage et landartprosjekt.
Utsmykking på skolen: Det kan lages en sammenstilling av kunsten elevene lager i form av en fotomontasje på metall. Denne kan henges permanent på skolen.Fyrstasjonen har også mulighet for overnatting, dersom klassen vil ha et utvidet opplegg.

(TILRETTELAGT) LIVET, DØDEN OG KLOVNEN

Litteratur, Trinn: 1-VG3
Med utgangspunkt i billedbøkene Jeg er Døden, Jeg er Livet og Jeg er Klovnen virvler Elisabeth Helland Larsen opp store tema på en ufarlig måte. Hun bruke figurteater og klovning i møte med barna, og kommuniserer både visuelt og verbalt. Elisabeth ønsker å snakker om både livet og døden på en hverdagslig måte, og ikke skape tabuer rundt noe vi alle må forholde oss til. Hun legger alltid vekt på å stimulere de friske kreftene i dem hun møter, og de store temaene blir behandlet på en leken og varm måte.Dette året besøker Elisabeth skolene alene.Neste skoleår, 2019/20, har Elisabeth med seg musiker Paal Viken Bakke.

(TILRETTELAGT) LYDROMMET

Musikk, Trinn: 1-VG3
Lyd, lys, mørke og rom...Denne opplevelsen starter i et mørkt rom. Gjennom små, voksende lyspunkter avdekkes fire utøvere. Hva er dette? Hva kommer til å skje? Det får elevene bokstavelig talt både se og høre i en konsert hvor deres egen tilstedeværelse i rommet påvirker både lyset og musikken. Mørket skjerper sansene og gir elevene muligheten til å lytte på en ny måte og se «usannsynlige» detaljer. Et nytt og magisk univers oppstår – der og da!Musikerne og lysdesigneren ønsker å transformere det kjente rommet til noe nytt og unikt på hver skole. Lyset integreres i samspillet som en fjerde musiker, og denne gjensidigheten mellom lys og lyd gir produksjonen et helstøpt, unikt og universelt uttrykk som kommuniserer bredt og grensesløst uten ord.Vi møter tre musikere og én lyskunstner som lager en unik lyskonsert på hver skole.

(TILRETTELAGT) PIXILLASJON

Film, Trinn: 1-VG3
DRA MEG BAKLENGS INN I FUGLEKASSA!
Ja, det er faktisk mulig – på film! Gjennom animasjonsteknikken pixillasjon kan vi få få mennesker til å gå rett gjennom vegger, fly i luften, forsvinne ned i gulvet og gjøre alle mulige urealistiske ting. I løpet av skoledagen lager elevene en overraskende og komisk animasjonsfilm.Alle kan delta på verkstedet, men Pixillasjon passer kanskje særlig bra for aktive elever, som gjennom grovmotorisk aktivitet lærer om hvordan ett og ett bilde kan bli en morsom film – og at film er gøy! Verkstedet tilbys også til grunnskolens 1.–3. trinn og passer godt for elever som har et læringsnivå opp mot 5. trinn.Verkstedet gjennomføres av Mats Grorud. Han er utdannet animatør og har erfaring med å tilrettelegge animasjonsverksted for elever med spesielle behov.

(TILRETTELAGT) SAFARIUM (Landing)

Scenekunst, Trinn: 1-VG3
Forestilling og safari!Safarium er en danseforestilling spesielt tilrettelagt for barn med spesielle behov. Prosjektet beveger seg mellom å være en forestilling og et verksted, et laboratorium og en safari, der barna inviteres med i utforskning av rom og bevegelse sammen med danserne.Safarium tar utgangspunkt i opplevelse av verden gjennom kroppslige møter; mellom ulike kropper eller mellom kroppen og omgivelsene. Gjennom sanselig og taktil utforskning av rommet og mange store, små, rare, myke puter får publikum oppleve bade fysisk kraft og varsomhet. Målet er å utfordre publikum til erfaring av kroppen utover det hverdagslige. Uttrykket utspiller seg i et taktilt landskap, som danserne og barna deler – et landskap som kan plasseres på ulike steder på skolen eller andre arenaer. Landskapet fungerer både som forestillingsrom, og som en midlertidig installasjon – et kunstverk i seg selv. Gjennom forestillingens ulike situasjoner transformeres både danserne og landskapet.Konsept/produksjon: Landing v/ Ina Coll Kjølmoen og Venke Marie Sortland
Konsept scenografi: Camilla Wexels Riser
Medskapende kunstnere: Marianne Skjeldal og Sigrid Kopperdal
Utøvere: Sigrid Kopperdal/Pernille Holden, Ida Gudbredsen/Ina Coll Kjølmoen, Marianne Skjeldal/Marie Bergby HandelandCo produsent: INK2013 (Den Kulturelle Skolesekken og SEANSE)

(TILRETTELAGT) TRANEN OG SELEN

Kulturarv, Trinn: 1-VG3
En fortellerforestilling med et japansk og et norsk eventyr. Begge fortellingen handler om flotte og gåtefulle kvinner som veksler mellom å være dyr (trane og sel) og menneske, og om menn som forelsker seg i dem. Det handler om å ha andre sider inne i seg, enn det omverdenen kan se. I forestillingen veves fortelling, lyder, bevegelse og kulturuttrykk sammen for å skape en unik verden for publikum. Seshen er danser, sanger og musiker fra Japan og Tiril Bryn er forteller fra Norge.Forestillingen vil være på norsk, men i det japanske språket finnes det mange onomatepoetikon, ord som høres ut som det de beskriver. Publikum deltar i forestillingen gjennom å si ord på japansk og gjennom å lage lydkulisser. Det sceniske uttrykket er inspirert av landskapet, havet, himmelen, jorda og dyrene.

(TILRETTELAGT) TUMBLE IN THE JUNGLE (ICB Produksjoner)

Scenekunst, Trinn: 1-VG3
Et lekent sted!Et jungel, en oppdagelsesferd, vennskap, erting, og masse lek. På scenen møter vi to dansere og en døv musiker. Vi følger deres oppdagelsesferd gjennom absurde humoristiske og poetiske tablåer, landskapet ser ut som en jungel og der kan mye skje. Koreografen Bertrán de Lis arbeider i et scenisk uttrykk som er svært visuelt, og hvor hun bruker teatralske virkemidler. Forestillingen er tilpasset hørselshemmede, men passer også for alle.  Dansere: Julie Moviken og Mikael Rønne/ Inés Belli og Cesilie Kverneland
Musiker/aktør: Rita LindangerIde/koreografi/regi: Inger Cecilie Bertrán de Lis
Dramaturgi/regi: Robert Skjærstad
Scenografi: Carl Nilssen-Love
Komponist: Vidar Løvstad
Kostymedesign: Signe Vasshus
Rekvisitør: Antti Bjørn
Lysdesign: Daniel Kolstad Gimle
Prosjekt- og produksjonskoordinator: Justina Brazaite
Produksjon: ICB Produksjoner
Samproduksjon: Dansens hus
Illustrasjon: Antti Bjørn

(VGS 2019/20) ADJØ MONTEBELLO

Film, Trinn: VG1-VG3
«ADJØ MONTEBELLO» er Karpes eventfilm som setter punktum for "Heisann Montebello"-prosjektet. Filmen er en blanding av konsertopptakene fra Oslo Spektrum, og en fiksjonshistorie i «Heisann Montebello»-universet. Fortellerstilen ligger tett opp til musikkvideo og filmen blir på mange vis sin egen sjanger.
Karpes tekster er samfunnskommentarer, og for Karpe og regissør Thea Hvistendahl har kjønn, legning, rase og religion vært underliggende tema. Filmen er både underholdende og engasjerende. Filmen ble nominert til fire Amandapriser, og har vunnet både en Amanda og en Kanonpris.Et av lanseringsgrepene var at filmen bare skulle vises på utvalgte kinoer fire dager.  Tanken bak var at man skulle forholde seg til filmen slik man forholder seg til en konsert. Filmen er dette skoleåret lettere tilgjengelig og bør oppleves i en kinosal, hvor stort lerret og stor lyd kler denne filmen meget godt.Filmens regissør Thea Hvistendahl har høstet mange lovord for filmen, hvor hun sammen med Karpe har formet fiksjonshistorien rundt konsertopptakene. Thea vil være til stede på visningene og fortelle om hvordan filmen ble til.Magdi og Chirac rapper på norsk med et kritisk skråblikk på samfunnet. Mange av tekstene i "Heisann Montebello" handler om forholdet mellom det å være innvandrer og etnisk norsk. Noen titler fra Montebello-albumet er: «Hvite menn som pusher 50», «Lett å være rebell i kjellerleiligheten din», «Attitudeproblem» og «Den islamske elefanten».
Tekstene er godt egnet for tolkning. Teksten til "Attitudeproblem" finner du her.

(VGS 2019/20) BLAKE, BJØRNSON, BJERKE OG BEATSA

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Visuelt konsertforedrag
Hva er det som gjør en av Norges mest erfarne rapartister så interessert i diktet «Farao på ferie»? Hva har jambisk pentameter med beats å gjøre? Hadde Bjørnson vært en breial rapper hvis han hadde levd i dag?
Konsertforedraget handler om å formidle de klassiske poetenes innhold, rytme og flow gjennom rapmusikkens uttrykk. Son Of Light aka André Hadland presenterer et visuelt konsertforedrag der han energisk og engasjert tolker sine favorittdiktere. Med seg på scenen har han DJ/produsent LPeeWee aka Eirik Blåsternes, som har laget musikken. Resultatet er en spennende liveframførelse som groover.
Konsertforedraget følges av spesiallagde animasjoner og illustrasjoner av Johann Grimstvedt.

(VGS 2019/20) DROPOUT

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Er det bare tapere som dropper ut av skolen? 

Press, stress og høye skolekrav kan få selv den smarteste til å føle seg ubrukelig. Hvilke konsekvenser kan det få? 

Annette Münchs actionpregede bok Dropout eksperimenterer med hva som kan skje når forbanna og frustrerte «dropouts» samler seg for å ta hevn mot skolesystemet. Nå presenteres romanen som en multimediaproduksjon.
Gjennom spesialskrevet musikk av Erik og Kriss, Pats Nichols m/Tuva og Izabell, høytlesing fra boken, lydkulisser, fotografier og filmede intervjuer med ungdom som har droppet ut av skolen, utfordres elevene til refleksjon rundt temaene skolepress og livsmestring.

(VGS 2019/20) FLUKTEN FRA DET NORSKE HOLOCAUST

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Gjennom to nære familiehistorier forteller Sidsel Levin og Birgit Rimstad om aksjonene mot jødene i det nazi-okkuperte Norge høsten 1942. Norsk politi arresterte kvinner og menn, barn, gamle, syke og deporterte dem til Auschwitz der de fleste ble myrdet. Dette er det norske Holocaust. Noen ble reddet gjennom livsfarlig flukt langs veiene og gjennom skogene til trygghet i Sverige. Vel vitende om at det var dødsstraff for å hjelpe jødene med å flykte, førte hjelperne dem til grensen. Dette skjedde for 77 år siden. I dag vokser antisemittismen rundt oss på nytt. Kan dette skje igjen?

(VGS 2019/20) GJENNOM HATET

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Ord skaper virkelighet

Hva gjør hatprat med samfunnet vårt? Kan litteratur skape forståelse for andre mennesker og kulturer? Har du egentlig frihet til å være forelska i den du vil?

Amal Aden vokste opp som gatebarn i Somalia. Nå er hun forfatter, debattant og en glødende engasjert foredragsholder, som blant annet arbeider mot homofobi og hatvold. Simon Stranger har skrevet den prisbelønnede romanen «Leksikon om lys og mørke», en bok om hvordan utenforskap kan avle hat og fremmedfrykt, og hvordan ordene vi bruker om hverandre skaper virkeligheter som til syvende og sist fører til handling.

Gjennom høytlesning, spesialskrevet tekst og musikk, og samtale med elevene, undersøkes ytringsfrihetens rammer, fordommer og rasisme, og frihet og kjærlighet.


(VGS 2019/20) HAVBOKA (Nationaltheatret)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Kommer også vi fra havet?
I en båt ute på Vestfjorden sitter forfatteren og hans venn. Langt nede i havdypet, har håkjerringa sitt rike. Det er denne haifisken de vil fange - et uhyre som kan være mer enn fem hundre år gammelt, og som i mangt er mennesket overlegent. Hva slags møte blir dette? Morten Strøksnes skrev «Havboka» inspirert av sagn, myter, gamle krøniker, reiseskildringer, vitenskapelige skrifter og diktning fra mange kulturer.  Resultatet er en kunnskapsbok med fiskeskrøner! Den har mottatt en rekke priser og fått fantastiske kritikker. En uhyre spennende og herlig kunnskapsreise over og under vann!
Regi: Ole Anders Tandberg, skuespiller: Jan Sælid.
Produsert av Riksteatret i et samarbeide med Nationaltheatret.

(VGS 2019/20) KAMPEN OM DEN SISTE OLJA

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Dette audiovisuelle foredraget tar for seg kampen om å pumpe opp den siste olja, i lys av klimaendringene og en global energiomstilling. Vi blir kjent med tre mennesker på tre ulike steder på kloden (USA, Nigeria, Norge), som til sammen forteller en nyansert historie om oljens betydning, og som stiller spørsmålet: Kan vi klare oss uten olje? Må vi klare oss uten?
Elevene skal sitte igjen med økt innsikt i årsakene til og konsekvensene av menneskeskapte klimaendringer, og hvilke veivalg våre samfunn står ovenfor - særlig i Norge, som et oljeproduserende land.Vi ønsker også at de sitter igjen med konkrete handlingsalternativ til hvordan de kan engasjere seg i disse spørsmålene.

(VGS 2019/20) MYKE ØYNE (Artilleriet Produksjoner )

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
71 døde i en lastebil….
Flyktningkrisen? Angår det fortsatt oss?
Elevene blir ført inn i lasterommet på en lastebil som lukkes, motoren skrus på og kjøretøyet settes i bevegelse. Fire skuespillere forteller om hendelsen med 71 døde flyktninger i en lastebil i Østerrike i 2015. Hvordan klare å se på noe vi kjenner til med nye øyne? Myke Øyne er et eksperiment i å åpne og lufte en politisert og betent situasjon. Myke Øyne tilbyr ingen svar, men tar stilling til konflikten mellom avmakt og ansvar hos publikum.
Etter siste forestilling vil det bli en felles etter snakk.Regi: Thomas Østgaard
Tekst: Kate Pendry

(VGS 2019/20) SEKSUALITET OG LIVSKVALITET

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
En reise i seksualtietens kulturhistorie
Et engasjerende og visuelt foredrag som tar med elevene på en reise. Vi begynner med en Kahoot som introduksjon, før vi ser på hvordan språket vi bruker påvirker vår seksualitet - og vår livskvalitet. Hvilke andre faktorer er det som er med å forme vår seksualitet? Hva skjer når vi opplever at det seksuelle kartet vi får presentert av samfunnet ikke stemmer overens med vårt eget, unike seksuelle terreng? Gjennom eksempler  fra ulike kulturer og historien formidler pedagog, kursholder, samfunnsdebattant og festivalsjef Kjersti Helgeland innsikter i hvordan våre personlige holdninger og seksuelle adferd påvirkes av ulike strukturer i samfunnet vårt – eller kanskje er det omvendt..?  
Tilbudet er utviklet i samarbeid med DKS-Akershus og drøfter sammenhengen folkehelse og livsmestring spot on.

Kjersti Helgeland besøkte Jåttå vgs i februar 2019.Her er hva elevene (vg3) mente:
Veldig lærerikt!Interessant, og så bra at foredragsholder var så åpen og rett på sak.ALLE bør få med seg dette.Dette foredraget burde vært pensum, også i ungdomsskolen.Får oss til å refektere om hvordan samfunnet er og hvordan det burde være.-----Jeg synes også dette var et veldig bra og viktig foredrag. Nydelig når man setter det inn i både helse-perspektiv, kulturelt perspektiv. Foredraget fører til  refleksjon hos begge kjønn.Utrolig flink og fri  foredragsholderHilde Vetrhus, Jåttå vgs


Kjersti Helgeland besøkte Valler vgs i november 2017.Foredraget var bestilt til 3 klasser i norsk vg3 og ble meget godt mottatt av elevene. Både elever og lærere ga tilbakemelding på at dette var tematikk de lenge har etterlyst og ønsket skulle inn i skolen.Flere elever snakket med Kjersti i etterkant for å får råd og tips til egne prosjekter knyttet til seksualitet og samfunn.Skolen gir de beste referanser til dette prosjektet og håper det får leve et liv videre i norsk skole.Håkon Winther
Pedagogisk leder SSØ
Valler vgs 

9 grader nord

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Vi kaller musikken vår progressiv, etnisk musikk, sier Dipha Thiruchelvam. Sammen med storesøsteren Mira, og kompisene Jakob Sisselson Hamre og Jakob Sønnesyn danner hun det som blir omtalt som et av bergensbølgens nye stjerneskudd: 9 grader nord.
Det hele startet med søstrene Mira og Dipha Thiruchelvams fløyteduo. De ville ha forsterkninger og fikk med perkusjonist Jakob Sisselson Hamre og bassist Jakob Sønnesyn. Med instrumenter som blant annet bambusfløyte og cajon vil de ta publikum med på en musikalsk reise nærmere instinktene.Sammen spiller kvartetten fra Bergen det som ofte kategoriseres som “verdensmusikk”, selv om musikken byr på en blanding av en rekke ulike sjangre, som baila, flamenco, karnatisk musikk og jazz. Selv beskriver bandet sangene som energiske, mystiske og rytmiske, og klassifiserer musikken som etnisk progressiv.9 grader nord for ekvator finner vi byen Jaffna, på øyen Sri Lanka, hvor foreldrene til Mira og Dipha kommer fra.

Bare spille ball

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Michael Stilsons Bare spille ball handler om å elske fotball, men å ikke være forberedt på de harde realitetene. Den handler om å prøve å glemme en jente, og å klare seg uten en far. Og den handler om å vinne – uten å miste seg selv.Fredrik står foran sitt livs viktigste kamp. Bare han herjer på kanten som vanlig er proffdrømmen innen rekkevidde. Men de siste dagene før finalen forandrer alt seg.Bare spille ball er nominert til Uprisen 2019. Den er også nominert til Norske barne- og ungdomsbokforfattere (NBU) sin debutantpris Trollkrittet for 2019. Jurymedlem for Trollkrittet, Charlotte Glaser Munchm, sier blant annet om boka:"Stilson holder leserne på tærne hele historien igjennom. Dette er spennende og gjenkjennelig for alle. I tillegg er Bare spille ball sportslig uten å bli intern. Selv om fotballtermer brukes her og der, er det ingenting som forstyrrer den uvitende, samtidig som den vitende kan glede seg."

BRØDRE & SØSTRE H19 (Brageteatret i samarbeid med NIE Teater)

Scenekunst, Trinn: 8-10
BRØDRE & SØSTRE
Brødre & Søstre er fortellingen om Katrine, Tiril, Markus og Fredrik og. Fire venner som har gjort det meste sammen, og som alltid har stilt opp for hverandre. I løpet av 9.klasse skjer det en forandring. Markus blir forelsket, Fredrik begynner å spille i band, Tiril er sint på alt og alle og Katrine har lyst til å ligge under dyna for alltid. De glir fra hverandre, og etter ungdomsskolen mister de kontakten. Det går ett år. Det går to år, før Tiril ringer til Markus og Fredrik og spør om de vet noe om Katrine. Ligger hun fortsatt under dyna? Har hun flyttet utenlands? Hvor er det blitt av henne?Prosjektet Brødre & Søstre har fokus på psykisk sykdom i nære relasjoner. En psykisk lidelse er en stor og uforutsigbar påkjenning både for pasienten, og dens pårørende. Med utgangspunkt i dokumentarisk materiale har NIE skapt en forestilling om menneskesinnet, skarpt vårlys, selvivaretagelse og mørkets kraft.Forestillingen er utviklet for, og med målgruppen 13 +Konsept og regi: Kjell MobergScenografi og kostyme: Katja Ebbel FrederiksenLysdesign: Norunn StandalKomponist: Helder Deploige
Produsent: Iva Moberg/Uta Guildhus

Teater og psykisk helse
Brødre & Søstre omhandler temaet ungdom og psykisk helse, og er demed en ypperlig anledning til å ta opp dette aktuelle emnet i klassene. 
Brageteatret samarbeider med Senter for oppvekst i Drammen kommune, for å sikre at ulike teaterforestillinger i DKS kommuniserer til målgruppa barn- og unge på en relevant og troverdig måte.Psykolog Birthe Dahle i Oppvekstteamet har ved flere anledninger vært involvert i våre produksjoner, og uttaler følgende:

"Det å ha det vondt og vanskelig i perioder av livet er helt normalt. Likevel  har ofte det å slite psykisk blitt gjemt unna og forbundet med skam. På teateret kan man løfte noe som er skummelt opp i lyset, og kanskje gjøre det mindre truende. Det å oppleve, kjenne igjen og dele vonde tanker og følelser sammen med andre, minsker ofte opplevelsen av å være ensom og annerledes. Slik kan teateret være med å bidra til å bedre den psykiske helsen både hos barn, ungdom og voksne."
Brageteatret oppfordrer skoler som har tilgang til helsesøster, om å informere vedkomne, og til å se forestillingen sammen med elevene. 

Buskerudmuseet

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
BUSKERUDMUSEET Stiftelsen Buskerudmuseet er en konsolidert museumstiftelse bestående av 13 avdelinger med til sammen 18 besøkssteder. Kulturarven er vår felles hukommelse og referansebase. Museene er en kilde til betydningsfull kunnskap om vårt samfunn og kultur både før og nå.  Museene har faste tilbud, og kan i tillegg skreddersy opplegg for skolene.  www.buskerudmuseet.no
HALLINGDAL MUSEUM HELSESTELL
I tidsriktige omgivelser tar vi for oss hygiene, helseplager og behandling i det gamle bondesamfunnet, samt mile- pæler fra veien til vårt moderne helsevesen.FOLKEDRAKT FRA 1600-TALLET TIL RUNDT 1900
Hva har påvirket utformingen av folkedraktene? Vi ser på teknologi, materialer og strømninger i samtiden som hadde innflytelse på folkedrakter i Norge, med spesiell vekt på drakttradisjonen i Hallingdal fra 1600-tallet til rundt 1900. Mulighet for praktisk del med gamle sømteknikkerBestilling: Arnhild kopperdal  32 07 14 85  kopperdal@buskerudmuseet.no
VEIEN KULTURMINNEPARKLANGHUSETGjennom aktiviteter i og rundt det gjenreiste langhuset fra eldre jernalder formidles historien om vikingenes forfedre som levde her for omkring 2000 år siden. I høvdingens hall har vi den uortodokse quizen "Er det sant?" som får elevene til å utforske hva vi egentlig vet om fortid, nåtid og oss selv.DØMTElevene rollespiller historiske rettssaker fra vikingtiden, og så sammenlikner vi elevenes dommer med de historiske resultatene. Aktiviteten skaper bevissthet om rettsprinsipper før og nå, og om æreskultur kontra rettsstat. Kulissene er den arkeologiske utstillingen, opplyst kun av levende lys og monterne med oldsaker.Bestilling: Jørgen Tinglum Bøckman 32 14 10 70  bockman@buskerudmuseet.no 
KUNSTNERHJEMMET LAUVLIATH. KITTELSENS KUNSTNERHJEM I SIGDAL  
Kunstnerhjemmet Lauvlia har mye å by på; kulturhistorie, kunsthistorie, ikoniske bilder som er kjente og gjenkjennelige for store og små. 
Besøkende får innblikk i hvordan familien bodde for over 100 år siden. Hva de levde av og hva Kittelsen skapte. Hvordan var det å være kunstnerhustru og barn av en stor kunstner? 
 
Her er et stort friområde med skulpturer inspirert av Theodor Kittelsen  og en stor trollborg med amfi. Trollamfiet kan brukes til fremføring og felles samling. Malerpensler og staffeli til bruk. Bademuligheter ved Soneren på Lauvlias egen strand. «Gamleveien» ved Lauvlia, ca. 3 km. lang vei skiltet med Th.Kittelsens bilder. Kan brukes til fots eller med sykkel.
 
Det er vårt mål å vise Kittelsens store fantasi og skaperglede i området han valgte å slå seg ned med familien sin og bygge sitt hus.Bestilling: Åse Tangerud  32 71 24 07  post@lauvlia.no
RINGERIKE MUSEUM VÅR EGEN LOKALHISTORIE  
Her blir vi kjent med vår egen lokalhistories lange linjer; fra vikingtiden og Olav den Helliges oppvekst på Ringerike via praktfulle middelalderkirker, tømmerfløting, store og veldrevne bondegårder, kjerraten i Åsa, at Hønefoss ble by i 1852 og fram til 2. verdenskrig. Anna Colbjørnsdatter og Jørgen Moe treffer vi også.JØRGEN MOE OG FOLKEEVENTYRENE   
Det var i Norderhov gamle prestegård, det som i dag er Ringerikes Museum, at Jørgen Moe fra Hole traff Peter Christen Asbjørnsen fra Christiania, da de bare var 13-14 år gamle. Vi blir bedre kjent med norske folkeeventyr og det spennende livet Asbjørnsen og Moe levde. Jørgen Moe var en lokal person som har fått nasjonal betydning – både som eventyrsamler, dikter og prest.ANNA COLBJØRNSDATTER OG SLAGET  PÅ NORDERHOV 
Vinteren 1716 angrep den svenske kongen Karl 12 og hans soldater Norge. En rekke slag ble utkjempet mellom norske og svenske soldater omkring på Østlandet, bl.a. på Norderhov – der Ringerikes Museum ligger i dag. Kulehull i veggen inne i museet forteller om den dramatiske hendelsen, da prestekona på Norderhov Anna Colbjørnsdatter fikk deler av æren for at ca. 200 norske soldater beseiret omkring 600 svenske soldater natten til 29. mars 1716.Bestilling: Preben Johannessen  32 13 50 50  johannessen@buskerudmuseet.no
LÅGENDALSMUSEETFRA STANDSSAMFUNNET TIL KLASSESAMFUNN  
Norge fra 1600- til 1800-tallet. Stikkord er befolkningsutvikling, jord- brukssamfunnet, klasseforskjeller, husstanden, lov og rett, tro og overtro og de nye næringene bergverk, sagbruksdrift og trelasthandel. Temaene presenteres i autentiske bygningsmiljøer  fra Numedal.UTVIKLING AV KOSTHOLD, HYGIENE OG  LEVEVILKÅR FRA 1700- TIL 1900-TALLET  
Utviklingen av levevilkårene på landsbygda og i byene fra 1600-tallet til midten av 1900-tallet. Temaene presenteres i autentiske bygnings- miljøer fra Kongsberg og Numedal.STILHISTORIE OG MØBELKUNST FRA BAROKKEN  TIL JUGENDSTILEN  
Vi besøker to rosemalte bondestuer fra Numedal og bergembetsmannshjemmet gamle Glitre gård med stilhistoriske interiør fra 1600 til begynnelsen av 1900-tallet. HÅNDVERKSUTVIKLINGEN FRA 1700-TALLET  TIL 1900-TALLET  
Temaene er folkekunst og laugshåndverk, lærlingeordninger, «skomaker bli ved din lest» og det lokale kunsthåndverk fra etterkrigstida. Temaene presenteres i autentiske bygningsmiljøer fra Kongsberg og Numedal.JUL I GAMLE DAGER  
Elevene får høre om hvordan julen ble feiret i ei gammel bondestue i Numedal på  1700- og 1800-tallet og i et staselig byhus på Kongsberg rundt 1900. Vi vil også besøke den gamle krambua i Kongsberggata.
De viktigste temaene i løpet av omvisningen er juleforberedelsene, primstaven, julemat og juledrikke, julebadet, julegaver, overtro knyttet til jula, julenissen og juletreet. Elevene får smake på lefse i bondestua og gammeldags drops i Krambua.Bestilling: Gry Charlotte Lj. Andersen tlf 32 73 34 68  gc.andersen@buskerudmuseet.no 
LABROMUSEENETØMMER, TRELAST, HÅNDVERK  OG VANNKRAFT 
Med utgangspunkt i anlegget til Labro kraftstasjon ser vi på utviklingen i utnyttelse av vannkraft fra kvernkall til turbin. Utviklingen visualiseres gjennom demonstrasjon av nybygde modeller av tidligere tiders vannkraftinnretninger. Om ønskelig kan opplegget inkludere temaer som tømmerfløting, sagbruksdrift, utnyttelse av trevirkets kvalitet og håndverksteknikker. Klassene kan selv velge hva de ønsker at opplegget skal legge mest vekt på.Bestilling: Ole Jacob Cranner  tlf 32 73 24 68  cranner@buskerudmuseet.no

Dei vonde tekstane 2019-20

Litteratur, Trinn: 8
Den Kulturelle Skolesekken: I ungdomsbøkene sine tek Anders Totland opp alvorlege tema som sjukdom, død og overgrep. Kva er det som gjer at han skrive om så vanskelege tema?

Den Norske Opera og Ballett

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Opplev mangfoldet i et av verdens mest moderne opera- og balletthus!Her får elevene innblikk i det som skjer bak scenen før teppet går opp.Velg mellom to tilbud:1. Omvisning med sceneprøve – møte med utøver:
Dette er en enestående mulighet til å oppleve en sceneprøve og møte en utøver ved Operaen. Elevene får omvisning i publikumsområdene, bak scenen og i verkstedene. I tillegg vil besøket gi en forståelse av arbeidet bak en forestilling.2. Omvisning og scenemaskineriet – møte med tekniker:
Operaen har et av verdens mest avanserte scenemaskineri. I møte med en tekniker får elevene lære om de mange mulighetene. Elevene får omvisning i publikumsområdene, bak scenen og i verkstedene. I tillegg vil besøket gi en forståelse av arbeidet bak en forestilling.Målet med de to tilbudene er å gi elevene kunnskap om kunstartene opera og ballett, husets unike arkitektur og hvordan en stor scenekunstinstitusjon fungerer. Kanskje kommer de tilbake som utøvere eller sceneteknikere en dag?Alle formidlinger starter kl. 10. Gi beskjed hvis dere trenger tilrettelegging.

EKORNES i 100

Musikk, Trinn: 1-7
Én musiker på 100 trommer presenterer rytmer fra 100 land, på instrumenter som er opptil 100 år gamle!Når Kenneth Ekornes spiller, ser han for seg forskjellige landskap og tidsepoker som han omformer til lydlabyrinter. Instrumentene hans er både 100 år gamle trommesett og moderne elektroniske slagverksinstrumenter. Ved hjelp av trommene forteller han at tiden og utviklingen går fortere og fortere i den moderne verden. Ekornes selv har i løpet av de siste 20 årene besøkt mer enn 50 av de landene han henter inspirasjon fra, blant annet Brasil, India og Norge.

En bror for mye 2019-20

Litteratur, Trinn: 3

Holmsbu galleri

Kulturarv, Trinn: 6
Administreres i sin helhet av Drammens museum og er gratis for skolene og for Røyken kommune. Foregår i mai hvert år.

IRL - In Real Life

Visuell kunst, Trinn: 2-9
I utstillingen IRL møter elevene skulptur, maleriinstallasjon, digitalt trykk og tekstil. Utstillingen undersøker hvordan samtidskunstnere bruker symboler fra populærkulturen til å fortelle oss noe m vår egen tid; begjær, trender, utfordringer og tendenser. Kunstnerne i utstillingen bruker en tilsynelatende enkel symbolikk, men med alvorlige undertemaer. Hva gjør den digitale tilstedeværelsen med oss? Hvordan kommuniserer vi i postinternett tid? Hvorfor er populærkulturen så viktig i lesningen av vår egen samtid og hvordan iscenesetter vi oss selv i vår hverdag? Diskusjon rundt original/ kopi, luksusvarer/ samtidskunst og virkelighet/ avbildning er også noen av spørsmålene som vår formidler skal diskutere med elevene.
Utstillingstittelen referer til begrepet IRL, som står for forkortelsen In Real Life, altså i det virkelige liv. Kan man leve et virkelig på nettet? Lever man et virkelig liv selv om vi iscenesetter oss selv på forskjellige måter?

JØRGEN MOES VEI NR 13 V20 (Brageteatret)

Scenekunst, Trinn: 1-4
«Jørgen Moes vei nr. 13» er en fantastisk gjenfortelling av Tor Åge Bringsværds klassiske barnebok. I løpet av en liten uke mister huset «Jørgen Moes vei nr. 13» sine beste venner (Jørgens Moes vei nr. 11 og 15) til moderniseringen av byen. Plutselig står han mellom et nytt kjøpesenter og en ny bank. Menneskene som bor i ham flytter ut, og han skal bli omgjort til en parkeringsplass. Sammen med sin nye venn, fuglen Høbert, er det på tide å kjempe – for å få være den man er, for at å være snill er viktigere enn å ha masse penger og for at det gamle og skeive, kan være like bra som det splitter nye og perfekte.En poetisk, morsom og eventyrlig forestilling om å stå alene i alt som endrer seg og blir borte.Regi: Mats Eldøen
​​​​​​​Scenografi: Gjermund Andresen
Lyddesign: John Erling Johnson
Lysdesign: Adrian Knutsen
​​​​​​​Rekvisittmaker: Kristine Omlid
Dramaturg: Oda Radoor
Illustrasjon: Thore Hansen
Foto: Dag JenssenVi kan anbefale at dere låner den fine boka til Tor Åge og Thore Hansen etter at dere har sett forestillingen. Beste rekkefølge er teater først, bok etterpå. :)

Kaptein Morten

Film, Trinn: 3-5
Morten er 10 år og bor hos en slem tante. Faren er kaptein på en båt og nesten aldri hjemme. Morten føler seg ensom og drømmer om å være kaptein på sin egen båt. Han bygger en lekebåt og ved hjelp av en krympemaskin blir han kaptein på sitt eget skip. Margrethe og Rory er animatører og har begge vært med på å lage Captain Morten. De vil vise og forklare hvordan en slik film blir til. Filmen er laget hos Nukufilm i Estland, Nord-Europas eldste og største dukkefilmstudio.
Tilbys i uke 49 og 50 høsten 2019Bestilles her: https://easyfact.no/reply/bdvhrbdbfj

Natur og kultur

Kulturarv, Trinn: 5
Besøk ved Geologisenteret i Slemmestad med geologitur og fossiljakt i nærområdet i deilig vårluft. LandArt med kunstner i siste del av turen (i fossildalen). Arrangeres i mai/Juni hvert år.

Påvirka- i influensernes tid

Film, Trinn: VG1-VG3
60 minutter: Med et fyrverkeri av bilder, ”nesetest” for publikum, et manus med stram regi, ferske kortfilmer med profesjonelle skuespillere spilt inn for anledninga, intervju med Tarjei som spilte Isak i Skam og med Emma fra Haugesund. I sentrum av det hele filmskaperen Emilie Blichfeldt og visninga av hennes prisbelønte kortfilm How do you like my hair?

Ravi

Musikk, Trinn: 1-7
Ravi ær en påpartist såm vi trygt kan kale påpstjærne. Han har vært på tåpn a VG-lista såm bestselgnde plateartist, å ær mest kjent får ”laneplagr” såm Utadæsjælåplevelse å Dødsøt.
"Laneplagr" ær får øvri de vi kaler sangr såm blir spilt åvralt, å helst me melodier såm klistrer sæi til jærnen, så de var ike helt tilfeldi at Ravi ble programledr får enærkå teves program Landeplage.Ravi har åså vært programleder for Idol å Eks Faktor, å når han kåmr til skoln får å spile egne hits er de græit å vite at han kan være ganske morsåm å flink til å fårtele.
Jør dere klare får en utaderesjælopplevelse!

Ritam - ரிதம் - ритам

Musikk, Trinn: 8-10
I konserten RITAM møter vi Jovan, Stephane og Bojan som møttes i verdensmetropolen Paris. Bojan og Jovan er begge fra Serbia men bor i Frankrike og Norge. Stephane er Tamil men bor i Frankrike. Ritam er det samme ordet på serbisk som på tamilsk og betyr rytme på norsk. Og akkurat som språk er ulike, er også musikken ulik og bærer preg av der Jovan, Bojan, og Stephane har sine røtter.Gjennom dette musikalske møte, berører konserten temaer som demokrati og migrasjon og hvordan vi uproblematisk kan kommunisere med ulikt språk og ulike musikalske røtter. "Å få inn ulike kulturer fra andre land i DKS, vil bidra til at barn og unge enda bedre forstår hvilket multikulturelt samfunn vi lever i. Dette er viktig å ta tak i da de enda er unga, her skal det jo være plass til alle". Marius Ekhagen, Ungdomsrådet i Kulturtanken Les mer om Ungdomsrådet i Kulturtanken

Romeo og Julie på Nationaltheatret

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
VÅREN 2020
Er det en fortelling alle burde få med seg, må det vel være denne!
Besatt kjærlighet og brutal død, en historie med evig liv. Fest, romantikk, bryllup, et brev på avveie, tragedie, komedie, gift og død. Og musikk!
Romeo og Julie speiler kjærlighetens mange uttrykk; den unge og naive, den kyniske og pragmatiske, den uforsonlig bitre og ikke minst den sjalu og destruktive kjærligheten. Etter storsuksessen "Som dere vil", er regissør Sigrid Strøm Reibo klar for å gå løs på en ny klassiker. Men der den romantiske forelskelsen endte lykkelig i komedien «Som dere vil», ender den grusomt for de unge elskende i tragedien «Romeo og Julie».
Skolen organiserer og betaler transport til Nationaltheatret.

Sangskattekista

Musikk, Trinn: 1
Elevene lærer et knippe norske barnesanger fra før og nå. Øvelsene foregår ved at musiker og sanger Torgeir johannesen Hernes fra kulturskolen besøker skolene 1-2 timer i løpet av mars/april. Skolen øver deretter selv. Heftet er laget av kulturskolen og deles ut til skolene. Deretter er det duket for generalprøve og konsert i Kulturhuset med musikere fra Kulturskolen. 

Skamløs

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Sammen med Amina Bile og Sofia Nesrine Srour har Nancy Herz gitt ut boka Skamløs, en utgivelse som undersøker sosial kontroll i minoritetsmiljøer i Norge.
I mediene har de blitt kalt «De skamløse jentene». Herz og de to andre har svart at selvfølgelig er de skamløse, hvis det er synonymt med å ikke ta innover seg skammen som andre ønsker å påføre dem.
Hvordan setter sosial kontroll seg i kroppen? Hvordan får man øye på mekanismene som gjør seg gjeldende slik at man kan gjøre motstand? Og hvordan finne deg selv hvis andre hele tiden forteller deg hvem du skal være?

Sousou og Maher - barnehagekonsert

Musikk, Trinn: 3 år-5 år
I Vest-Afrika samles folk for å høre på jaliene deres. Jalien er en historieforteller og som sådan spesielt utvalgt. Historiene ledsages av musikk og hjelper til med å koble mennesker sammen. I konserten tar Sousou og Maher barna med inn i en fortryllende verden av sanger og historier med røtter i eldgamle myter. Underveis akkompagnerte duoen 22-strengs refrenger, gitar og sang. Sousou og Maher sin musikk er rytmisk, rørende og lett å høre på, og barna er aktivt involvert underveis med sang, klapping og enkle dansetrinn fra Vest-Afrika.

Tabber og tangenter 2019-20

Litteratur, Trinn: 6
Tabber og tangenter tar sikte på å la elevene erfare hvordan både ord og musikk påvirker fantasien vår, og bevisstgjøre dem på virkemidler de til en hver tid omgis og påvirkes av. Og ikke minst: øke elevenes leselyst gjennom en god litteraturopplevelse

Vestfossen Kunstlaboratorium

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
KUBATANA er ordet for «samhold» på det Zimbabwiske stammespråket Shona og det er tittelen på årets hovedutstilling på Vestfossen Kunstlaboratorium! Det er en utstilling med afrikanske samtidskunstnere, og en av de mest omfattende presentasjoner av afrikansk samtidskunst hittil vist i Skandinavia. Over 30 kunstnere, fra 19 afrikanske land, som jobber innen et bredt spekter av medier og teknikker vil utforske temaer som spenner fra en kolonial fortid, kollektive mytologier og personlige historier, til utfordringene i dagens Afrika.
All kunst er et uttrykk for samtiden den produseres i. Samtidskunsten reflekterer over vår virkelighet og utforsker hvordan og hvorfor samfunnet har tatt sin nåværende form.
I oppgaven «Velg noe! Gjør noe! Si noe!» oppfordrer vi elevene til å mene noe om sin samtid: Hva er du opptatt av? Hva bryr du deg om? Er det noe som er urettferdig i verden? Har du en melding eller oppfordring til verden?

Ønskedrøm (Det Andre Teatret)

Scenekunst, Trinn: 5-7
Den vanlige verden er ikke nødvendigvis kjedelig, den er bare veldig, veldig vanlig. Men, når vi drømmer - våkne eller sovende - kan det være rart, spennende, fantastisk og skummelt, men absolutt ikke vanlig.Utøverne får drømmer og ønsker fra publikum i begynnelsen av forestillingen som blir utgangspunkt for korte og lange improviserte historier og situasjoner. Målet er at alle ønskedrømmene skal bli fantastiske! En publikummer får ansvaret for å lydlegge hver scene med en tilfeldig sang fra vår sampler.Gjennom å gi liv til barnas drømmer og ta ethvert ønske på alvor med stort engasjement, ønsker vi å inspirere til at publikum selv kan se mulighetene og gleden ønskedrømmene våre gir.
Uttrykksform
Målgruppe
Tidspunkt
Åpne filter